Mjesto gdje je počela priča o Reggaetonu je zeleni karipski otok Jamajka. Jamajka je ujedno mjesto na kojem je nastao Reggae, glazbeni pravac za koji možemo reći da je definitivno najveći legalni izvorni izvozni proizvod te države, uz ostale novije i starije jamajčanske glazbene derivate kao što su Dub, Dancehall, Raggamuffin itd. Kažem legalni, obzirom da postoje i ilegalni izvozni kanali s tog otoka koji distribuiraju značajne količine obožavane biljke rastafarijanaca, no međutim izvoz te biljke ne utječe na izračun BDP ove karipske države.
Za naš početak logičan je izbor objasniti porijeklo prepoznatljivog ritma koji krasi više od 80% Reggaetone produkcije. Nakon kratkog istraživanja dolazimo do 1990. godine i do pjesme pod nazivom "Dem Bow" koju izvodi jamajčanski reggae umjetnik Shabba Ranks, dok produkciju ove pjesme potpisuje Bobby Digital, a istu možete poslušati na linku ispod.
U pjesmi Shabba Ranks propagira homofobne stavove uz svojevrsnu kritiku zapadnjačkog stila života i svega što on predstavlja gledano iz pozicije rastafarijanskih pobunjenika protiv kolonijalizma. Pjesma koristi "Kukunkun/Poco Man Jam" riddim koji je producirao jamajčanski producentski duo Steely & Clevie, dok je ta pjesma temeljena na pjesmi Gregory Pecka i Red Dragona. Kao i svaka nepredvidljiva životna priča, Shabba Ranks vrlo vjerojatno nije imao pojma da će "Dem Bow" ritam biti temelj jednog popularnog glazbenog pravca koji dvadesetak godina kasnije osvaja top liste diljem naše planete.
Trivijalan je podatak da bi Bobby Digital izgradio barem dvije vile na brdu iznad Los Angelesa da je sudskim putem tražio zaštitu svojeg ritma, no koliko je poznato Bobby Digital se nije time zamarao. Inače Bobbyja Dixona, poznatijeg pod imenom Bobby Digital ne treba zamijeniti sa članom Wu Tang Clana RZA-om, američkim hip hop producentom koji je svoj alter ego Bobby Digital javno objavio 1998. godine prvim samostalnim albumom "Bobby Digital In Stereo".
Samo ime Reggaetone izmislio je 1995. godine DJ Nelson, DJ i producent koji je tražio naslov za svoj album i odigrao značajnu ulogu u razvoju Reggaetona. Rođen je u San Juanu na Puerto Ricu, gdje je počeo djelovati u Reggaetone glazbenom pokretu, koji je tada kao striktno underground pokret uglavnom zamišljen po uzoru na američku hip- hop i jamajčansku reggae kulturu. U oba glazbena izričaja, kao i u Reggaetonu ključni element je vokalna izvedba MCja i/ili pjevač i njegova poruka koja je upućena publici. Izvođači se izmjenjuju na mikrofonu uz ponavljajuće ritmove koje selektira DJ. Vokalna izvedba i produkcijski izričaj mješavina su žanrova, u početnom razdoblju razvoja žanra Reggaetone je inspiriran raggamuffinom, reggaeom, hip hopom i tradicionalnom karipskom glazbom, a ta široka baza seže do današnjih utjecaja elektronike, r&b-ja, trapa itd.
Velik utjecaj na nastanak Reggaetona imao je i jedan stariji žanr koji se naziva Reggae En Espanol, a nastao je kao posljedica iseljavanja Jamajkanaca u Panamu, gdje su isti tijekom 1970.-tih godina doseljeni kao radna snaga, te su očuvanjem svoje reggae kulture stvorili vrstu reggaea u kojem se spaja pjevanje na španjolskom jeziku sa reggae i dancehall glazbenim podlogama. U samom početku radilo se o obradama dancehall hitova sa Jamajke na španjolskom jeziku. S obzirom da španjolski jezik govori oko 500 miliona ljudi na našoj planeti, nije potrebno naglašavati koje su marketinške mogućnosti bilo kojeg glazbenog žanra na rečenom jeziku, pogotovo uzimajući u obzir veliko govorno područje Sjeverne i Južne Amerike, koje je definitivno realizirao upravo Reggaetoone, odnosno njegova urbana pop inačica.
Reggaetone je u petnaestak godina iz rane underground faze u 1990-tima, kada je bio zabranjivan od strane nadležnih vlasti Puerto Rica i prozvan kao "Musica Negra", došao do crossover razdoblja u kojem su utjecaji drugih, uglavnom popularnih žanrova bili toliko veliki da se Reggaetone spojio sa popom, hip hopom, r&b-jem i drugim stilovima tako da je prozvan novim nazivom Reggaetone Latino. U crossover razdoblju marketing koji stoji iza glazbene produkcije pogurnuo je Reggaetone glazbu širem mainstream tržištu Latinske Amerike što je dovelo do sadašnjeg razdoblja u kojem popularna inačica Reggaetonea vlada popularnom urbanom glazbom i osvaja vrhove ljestvica diljem svijeta. Reggaetone i njegove korijene, povijest i razvoj obradio je Wayne Marshall u svojoj knjizi pod naslovom: "Dem Bow, Dembow, Dembo: Translation and Transnation in Reggaetone".
Za završetak današnje priče o Reggaetonu odabrao sam nekoliko Reggaetone pjesama koje su obilježile posljednje razdoblje u kojem se promovirao u urbani pop mainstream glazbeni pravac koji nerijetko izbacuje popularne hitove. Za početak sam izabrao Nicky Jama sa svojim hitom iz 2014. godine pod nazivom "Travesuras", te pjesme dvojice kolumbijskih izvođača: Malume pod nazivom "Felices los 4" i pjesmu J. Balvina pod nazivom "Mi Gente" na kojoj surađuje sa Willy Williamom, obje izdane u ovoj godini.
Nema komentara:
Objavi komentar